Na naszym kanale ukazała się jedenasta lekcja gry na perkusji, z tym że teraz skierowana jest do osób, które nie posiadają swojego instrumentu. Zobacz naszą lekcję i dowiedz się jaki pad perkusyjny wybrać, jakie pałki i metronom, oraz jakie ćwiczenia przerabiać i skąd je brać 🙂 Mowa tu oczywiście o najlepszej książce do bębnów, jaką jest Stick Control. Dla ułatwienia zamieszczamy tłumaczenie wstępu który ukazał się oryginalnie w języku angielskim.

STICK CONTROL – PRZEDMOWA

Wygląda na to, że jest zbyt wielu perkusistów, którzy nie do końca są gotowi, i których biegłość techniczna cierpi w porównaniu z umiejętnościami innych graczy.

Oczywiście biegłość techniczna może być osiągnięta jedynie poprzez ciągłą, dobrze ukierunkowaną praktykę. Im więcej ćwiczysz, tym większą nabywasz biegłość.

Wielu pianistów koncertowych codziennie ćwiczy godzinami. Kontynuują ćwiczenia po ukończeniu okresu studenckiego i rozpoczęciu kariery zawodowej. Podobnie postępują skrzypkowie,trębacze oraz inni instrumentaliści. Poprzez regularne i systematyczne ćwiczenie „utrzymują formę”.

Dla niewtajemniczonych sztuka gry na perkusji wydaje się łatwa – tak łatwa, że dopóki uczeń nie skorzysta z fachowej porady, może nie zdawać sobie sprawy ze znaczenia długich godzin ciężkiej, żmudnej pracy, którą należy włożyć, zanim będzie się technicznie przygotowanym do wejścia na grunt zawodowy z pewnością, że jego wysiłki zmierzą się z zatwierdzonymi standardami muzycznymi.

Jednak w obronie perkusisty zauważmy, że chociaż pianista i skrzypek mają dostęp do wielu setek podstawowych i zaawansowanych podręczników, obejmujących każdą znaną gałąź ich twórczości, biblioteka perkusisty jest ograniczona do partytury czy książek instruktażowych i nie wszystkie z nich zawierają konkretny typ lub dużą ilość materiałów do ćwiczeń niezbędnych do opracowania tak wysokiego poziomu podstawowej sprawności mechanicznej wymaganej od współczesnego perkusisty.

Wychodząc naprzeciw tej potrzebie oraz w odpowiedzi na prośby instruktorów perkusji we wszystkich częściach kraju, ta seria ćwiczeń – rytmów została przygotowana i przedstawiona poniżej pod tytułem:

“STICK CONTROL – For The Snare Drummer”

„STICK CONTROL” to wysoce wyspecjalizowany podręcznik do ćwiczeń, zajmujący się tylko jedną gałęzią sztuki gry na perkusji.
Jest to zaawansowana książka, składająca się z progresywnego, wysoce skoncentrowanego zbioru rytmów, ułożonych w formie kalistenicznej, która jeśli będzie praktykowana regularnie i inteligentnie, pozwoli uzyskać kontrolę, szybkość, elastyczność, dotyk, rytm, lekkość, delikatność, moc, wytrzymałość, precyzję wykonania i koordynację mięśni w stopniu znacznie przekraczającym obecne możliwości.

„STICK CONTROL” ma na celu rozwijanie mięśni palców, nadgarstków i ramion, co dla perkusisty grającego na występie lub konkursie oznacza szybkość, siłę i wytrzymałość, a dla perkusisty orkiestrowego, specjalizującego się w lżejszych rodzajach gry, oznacza czyste, precyzyjne wykonanie, precyzyjną interpretację i elastyczność kontroli, szczególnie w wykonaniach „pianissimo” i delikatnym cieniowaniu.

„STICK CONTROL” zawiera bogactwo materiału do rozwoju słabej lub niewygodnej ręki perkusisty (która dla osoby praworęcznej jest lewą ręką), umożliwiając mu w ten sposób nabycie obojętności w wystarczającym stopniu, aby uzyskać płynne, rytmiczne ręka po ręce wykonanie. „Stick-work” (praca- pałki) jest całkowicie mechaniczna, „STICK CONTROL” nie koliduje z żadnym ze znanych „systemów” gry, dlatego każdy instruktor może przypisać swoje porady, według własnego uznania, równolegle z regularnym przydzielaniem zadań uczniowi. Zaawansowany instruktor znajdzie w rytmach „STICK CONTROL” mnóstwo materiałów wymyślonych tak, aby jego codzienne „ćwiczenia” były bardziej interesujące i produktywne.

Godzina dziennie z „STICK CONTROL” to cudowny zbiór ćwiczeń dla każdego perkusisty: studenta lub eksperta – perkusisty jazzowego lub symfonika. Jedynym istotnym wymogiem dla tej książki (lub w rzeczywistości, dla każdej szkoły na bębnów) jest regularna praktyka, a uczniowi autor zaleca usługi lokalnego eksperta instruktora, ilekroć takie usługi są dostępne.

GEORGE LAWRENCE STONE

Zobacz naszą lekcję:

STICK CONTROL str. 5, 6 ORAZ 7 – JAK ĆWICZYĆ NIE MAJĄC PERKUSJI?

JAK ĆWICZYĆ STICK CONTROL

Należy zauważyć, że rytmy ćwiczeń w „STICK CONTROL” są ponumerowane i nie mają zwyczajowego zakończenia muzycznego. Dzieje się tak, aby każdy rytm mógł być ćwiczony w kółko przed przejściem do następnego, która to metoda ćwiczeń jest najbardziej sprzyjająca szybkim i zadowalającym wynikom.

Autor zaleca ćwiczenie każdego rytmu 20 RAZY BEZ ZATRZYMANIA. Następnie przejście do następnego ćwiczenia. JEST TO WAŻNE. „STICK CONTROL” nie może również służyć swojemu celowi w żaden inny sposób.

Zalecana jest także ćwiczenie z metronomem i przy kilku różnych prędkościach, od bardzo wolnego do bardzo szybkiego; i znowu bez metronomu, w stylu otwartym i zamkniętym, tj. zaczynając bardzo powoli, stopniowo przyspieszając do maksymalnej prędkości, a następnie ponownie zwalniając, aż w końcu kończąc na oryginalnym tempie.

Ćwicz przez cały czas z rozluźnionymi mięśniami, zatrzymując się przy najmniejszym poczuciu napięcia. Pamiętaj, że rytmy w „STICK CONTROL” to ćwiczenia zaprojektowane tak, aby dać kontrolę. Kontrola zaczyna się w mięśniowo rozluźnionej akcji.

SŁOWO DO PERKUSISTY ORKIESTROWEGO: – Nie pozwól, aby słowo „rudiment” przestraszyło cię i nie przeszkodziło ci w ćwiczeniu normalnej siły, ćwiczeń z wysokimi rękami i (open roll). Nie zepsuje to lekkiego dotyku, delikatnego cieniowania ani drobnoziarnistych efektów wymaganych od współczesnej interpretacji muzycznej. Przeciwnie, dzięki lepszej kontroli pałek, pozwoli Ci to uzyskać jeszcze subtelniejsze i delikatniejsze efekty niż dotychczas.

SŁOWO DO PERKUSISTY: – Nie wahaj się poświęcić części swojego okresu ćwiczeń na lekkość i dotyk, a zwłaszcza na grę closed roll,ponieważ jeśli twoje ćwiczenie ogranicza się wyłącznie do siły i wytrzymałości, wykonanie stanie się „jednostronnym”, ciężkim i niezdarnym. Inaczej mówiąc, ćwiczenie z lżejszym uderzeniem, dzięki pełniejszej kontroli pałek, zwiększą twoją moc, wytrzymałość i szybkość.

„Open roll”, do którego odnosi się cała książka (i początek na stronie 11), jest rudymentalnym rzutem dwóch uderzeń (nie więcej) każdej pałki, w rytmicznej naprzemienności.

„Closed roll”, odnotowany na stronie 12 i później, jest powszechnie używany w lekkiej grze orkiestrowej. Ma kilka odbić dla każdego ruchu pałki, zamiast tylko jednego, co jest wytwarzane przez lekki dodatkowy nacisk, wywierany na pałki podczas wykonywania uderzeń. Tej zamkniętej formy nie należy mylić z tym przesadzonym rodzajem uderzania znanym jako „scratch roll”, uzyskiwanym przez uderzania w bęben z napiętymi mięśniami, z absurdalnie dużą szybkością, dla których ani autor, ani rzeczywiście żaden muzyk ma jakiekolwiek zastosowanie.

Ćwicz każdy rytm 20 razy BEZ ZATRZYMANIA. Przejdź do następnego ćwiczenia.

Oryginalne wprowadzenie do wydania Stick Control for the Snare Drummer z 1935 roku autorstwa George’a Lawrence’a Stone’a.

Autor tłumaczenia: Krzysztof Dziedzic