Lekcje gry na perkusji na YouTube
Drum School # 1
Nasza pierwsza lekcja na kanale. Nagrana w 2015 roku z niesamowitym gościem Tomaszem Łosowskim. Nagrana za pomocą jednej kamery JVC. Wideo zostało nagrane spontanicznie. Tomek prowadził w Drum School warsztaty perkusyjne i wpadliśmy na pomysł, aby nagrać materiał, z którego mogliby korzystać wszyscy chętni, nie tylko uczestnicy warsztatów (na które mieliśmy piętnaście miejsc). Jeden statyw jedna kamera i mały zestaw ustawiony w rogu jednej z naszych sal jeszcze przed remontem. Do tego właściwie brak montażu wideo, bo nie było co ciąć. Temat który wybrał Tomek, to ćwiczenia z przełożeniem najpopularniejszego rudymentu (ćwiczenia): Single Paradiddle. Układ ten gramy na werblu wygląda następująco: PLPP LPLL z delikatnym akcentem na pierwszą nutę. Nasza pierwsza lekcja gry na perkusji ma ponad 100 000 wyświetleń, prawie 1000 łapek w górę i kilkadziesiąt komentarzy. W momencie publikacji tej lekcji nasz kanał był jak czysta kartka: bez filmów i subskrybentów, bo dla lekcji uruchomiliśmy zupełnie nową przestrzeń. Chodziło o to by nie mieszać lekcji gry z np. relacją z koncertu który organizujemy. Po ukazaniu się materiału z Tomkiem, nasz nowy kanał zaczął rosnąć: sukcesywnie zwiększała się liczba subskrybentów, ale i komentarzy. Cześć z nich dotyczyła dźwięku, który został nagrany mikrofonami, ale poziom głośności mowy i grania mógłby być bardziej wyrównany. Te komentarze pomogły nam uniknąć tej sytuacji w przeszłości. Oprócz komentarzy zaczęły do nas przychodzić maile. Część z nich dotyczyła jakości wideo i porad jak nagrywać i montować wideo. Część osób, piszących do nas, chciała podziękować za to nagranie, które było pierwszym w Polsce nagraniem Tomka Łosowskiego na YouTube z pełną, darmową lekcją gry na zestawie perkusyjnym. Wcześniej Tomek nagrał szkoły gry na perkusję wydaną jeszcze na kasetach VHS oraz nagrywał cykl lekcji dla Magazynu Perkusista. Lekcja dostała swoje oznaczenie DS#1, które funkcjonuje przy wszystkich kolejnych lekcjach. W tym momencie ustaliliśmy format miniaturki, który do dziś się nie zmienił, i jest taki sam dla naszych lekcji. W lewym górnym rogu jest logo szkoły, a za nim numer lekcji.
Drum School # 2
Idąc za ciosem postanowiliśmy nagrać kolejną lekcję. Udało się poprawić dźwięk. Obraz nagraliśmy z kilku kamer. Do nagrania użyliśmy kamery JVC, telefonu oraz tego co udało się pożyczyć. Dalej nie mieliśmy oświetlenia, to jest specjalnych lamp, które mogłyby doświetlić prowadzącego. Za to zmieniło się tło. W naszej sali pojawiły się panele akustyczne, które zamówiliśmy w firmie Apama. Kiedy z nimi o tym rozmawialiśmy, roztaczając wizję kanału, uznali że to fajny pomysł. Także od drugiej lekcji, za plecami prowadzącego możecie oglądać panele. Prowadzący to Marcin Lewicki, założyciel szkoły Drum School. Temat który został poruszony to Half-Time Shuffle. A dokładnie rytm z utworu Rosanna zespołu Toto, w którym za bębnami siedział Jeff Porcaro. Ten wirtuoz perkusji nagrał w swojej karierze niezliczoną ilość wspaniałych rytmów, a prezentowany na lekcji, jest jednym z nich. Warto dodać, że autorem tego sposobu grania rytmów Shuffle jest Bernard Purdie i to od jego nazwiska rytmy te nazywamy Purdie Shuffle. Kiedy Barnard uczęszczał na lekcje gry, jego nauczyciel zasugerował, że nie powinien dodawać “duszka” podczas pauzy w trioli. Uczeń uznał jednak, że brzmi to jak jadąca lokomotywa, został przy tym, a rytm stał się standardem, który może spotkać w publikacjach na temat rytmów Shuffle i ich wariacjach.
Drum School # 3
Trzecia lekcja na kanale to Podstawowe Rytmy Perkusyjne. Zdecydowaliśmy się nagrać materiał dla osób, które zaczynają swoją przygodę z perkusją i chciałyby poznać kilka podstawowych rytmów, które z powodzeniem można wykorzystać w większości utworów pop, rock i nie tylko. Stanowią też świetną bazę do rozwijania swoich umiejętności gry na zestawie perkusyjnym. W tej lekcji ustalony został format wideo. Rzuty z trzech kamer i biały pasek na dole, który wyświetla nuty. Do tego, to co akurat powinno być zagrane podświetla się na czerwono. Rytmy zostały nagrane w dwóch tempach a prowadzący, na koniec lekcji zachęca do stworzenia własnych rytmów. Do teraz można pobrać, arkusz Pdf w którym naniesione zostały głosy werbla i hihatu, przez co dodając stopę, możemy tworzyć zupełnie nowe, własne rytmy. W tej lekcji po raz pierwszy pojawił rzut kamery na stopę, czyli pedał bębna basowego. Obowiązkowy materiał, dla osób które mają już swoją perkusję i chciałyby się rozwijać.
Drum School # 4
Przy czwartej lekcji gry na perkusji, zdecydowaliśmy, że byłoby by super, gdyby udało się nam w kwadrans wytłumaczyć zapis nutowy. Ale w taki sposób, aby był on przystępny dla osób, które nie miały z notacją nic wspólnego. Nasza przyjaciółka, która wykłada na Akademii Muzycznej w Łodzi, wydawała się idealną kandydatką. Joanna Wolańska to mistrzyni tańca i choreografii. Prowadzi zespół tańca ludowego Harnam, który działa w Łodzi. Zainicjowała również powstanie teatru Off Harnam. Doprawdy jej bibliografia jest tak bogata, że trzeba by było napisać osobny artykuł. Tym bardziej cieszymy się, że możemy gościć Asię na naszym kanale. Z lekcji która prowadzi Joanna, dowiesz się jak czytać nuty, jakie są wartości rytmiczne, w jaki sposób zapisać werbel czy stopę na pięciolinii. Jeśli chcesz zagrać np. podstawowe rytmy z drugiej lekcji, a nie wiesz jak je przeczytać, zacznij tutaj. Warto dodać, że jest to nasza pierwsza lekcja wideo, w której użyliśmy kamery GoPro. Jakość obrazu była na tyle dobra, że ta kamera towarzyszyła nam podczas następnych nagrań. Później zaś, zdecydowaliśmy się na nagrania tylko i wyłącznie tego typu kamerami.
Drum School # 5
Piąta lekcja gry na perkusji to kolejny rytm Jeffa Porcaro. Tym razem, zdecydowaliśmy się nakręcić odcinek na specjalną prośbę widza. Powody były dwa. Pierwszy to oczywiście jakość rytmu, który jak zwykle u tego perkusisty jest doskonale przemyślany i świetnie wpasowuje się w utwór. Drugim powodem, był sposób wytłumaczenia działania rytmów Shuffle. W lekcji DS # 2, w której również graliśmy Half-Time Shuffle pokazaliśmy rytm nieco na skróty, tak, żeby mógł go zagrać każdy, niezależnie od poziomu zaawansowania. Tym razem pomysł był taki, aby pokazać, skąd biorą się poszczególne dźwięki w rytmie. Zaproponowany temat świetnie się do tego nadawał. Z tej lekcji dowiesz się jak od podstaw zbudować rytm Shuffle, następnie przejść do Half-Time Shuffle i w końcu zagrać Purdie Shuffle. Do tego pojawia się przesunięcie duszka, który do tej pory grany był zaraz po werblu. Tymczasem przesuwamy go do ostatniej trójki w rytmie. Takich rytmów jest dużo więcej, ale jeśli interesuje Cię ten temat warto zacząć właśnie od tego.
Drum School # 6
Do tej lekcji musieliśmy zmodernizować nieco nasz sprzęt, ponieważ gościem był Wojtek Pęczek. Od początku wiedzieliśmy, że nagranie będzie długie. Zależało nam na tym, by zaprosić wyjątkową osobę ze świata percussion. Wybór był prosty. Wojtek to wirtuoz djembe, który prowadzi szkołę gry City Bum Bum. Z Wojtkiem znamy się właściwie od początku działalności, ponieważ kiedyś Drum School i City Bum Bum grały w tym samym budynku w Łodzi. Nasze sale dzieliła ściana! Nasza znajomość trwa do dziś, co roku jesteśmy gośćmi na koncercie organizowanym przez CBB – Noc żywych bębnów. Podczas jednej edycji tego niesamowitego wydarzenia, swój debiut miał zespół, który działa przy Drum School – Drum Collective. Wyobraźcie sobie wielką scenę i prawie tysiąc osób na widowni. Jak na debiut to naprawdę duże wyzwanie, szczególnie dla niektórych uczniów DS, bo to był sceniczny debiut niektórych z nich. W każdym razie w szóstej lekcji pojawił się Wojtek Pęczek, prezentując historię i podstawy gra na djembe, cajon, hangdrum oraz sangban. Przez półtorej godziny nasz gość, prezentuje te cudowne instrumenty, gra na nich oraz uczy jak poprawnie ich używać. Jest to pierwsza lekcja wideo na polskim YouTube, tak szeroko prezentująca to magiczne instrumenty. Na koniec Wojtek opowiedział o debiutanckiej płycie swojego zespołu perkusyjnego. Co ciekawe, podczas edycji Nocy Żywych Bębnów, Marcin Lewicki wykonał na zestawie perkusyjnym jako gość utwór Moria Moria.
W tym okresie nasz kanał z lekcjami gra na perkusji, został nominowany w plebiscycie Polskie Nagrody Perkusyjne w kategorii “Najciekawsze polskojęzyczne miejsce w internecie”. Znaleźliśmy się wśród najlepiej przygotowanych materiałów perkusyjnych w polskim internecie. Nie udało się stanąć na podium, ale sam fakt zauważenia nas cieszy. Tym bardziej, że dokładnie w tym samym plebiscycie zostaliśmy nominowani w innej kategorii: “Szkoła Perkusyjna” i zajęliśmy trzecie miejsce w kraju. Rok później byliśmy już na pierwszym miejscu i oficjalnie możemy powiedzieć, że jesteśmy najlepsza szkołą perkusyjną w Polsce. Więcej na ten temat możesz poczytać w specjalnie przygotowanej zakładce: Polskie Nagrody Perkusyjne.
Drum School # 7
Michał Bednarz to wrocławski perkusista sesyjny, nauczyciel oraz stały perkusista zespołu Trzynasta w samo południe. Swego czasu mogliśmy go oglądać co tydzień w telewizji podczas emisji programu X-Factor, gdzie grał ze swoim zespołem. Potem pamiętne solo na festiwalu Przystanek Woodstock i w końcu wideo, które przykuło naszą uwagę: pokaż techniki gravity blast. W nagraniu, Michał pokazał do czego można użyć ww. techniki, lecz w naszej ocenie zabrakło wyjaśnienia, w jaki sposób dojść do takiej perfekcji. Nie czekaliśmy długo. Po umówieniu terminu, Michał ruszył do siedziby Drum School by nagrać materiał instruktażowy dotyczący tej techniki. Perfekcyjne opanowanie jej pozwala na wykorzystanie tych szybkich jedynek w dowolnym kontekście i stylu muzycznym. Michał prezentuje to w mistrzowski sposób. Krok po kroku wyjaśnia, w jaki sposób ćwiczyć free hand roll. Polecamy.
Drum School # 8
Kiedy przynieśliśmy do organizacji kolejnych warsztatów z Tomkiem Łosowskim, zaproponowaliśmy aby nagrać kolejną lekcję wideo. Próbowaliśmy ustalić co mogłoby zainteresować naszych widzów, których od publikacji pierwszej lekcji było już ponad dwa tysiące. Propozycja wyszła od nas: może niech widzowie przyślą pytania, a Tomek odpowie na nie podczas nagrania. Tak też zrobiliśmy. Na naszych SM ogłosiliśmy, że będziemy kręcić lekcję – wywiad z Tomaszem Łosowskim i zaczęły spływać pytania i nie tylko. Przysłaliście również wspomnienia, a jedno z nich możecie znaleźć w komentarzu pod filmem na YouTube. Część z pytań powtórzyła się, zdecydowaliśmy zatem, że jeśli jakieś ciekawe pytanie powtarzało się, uznajemy za autora pytania osobę, która jako pierwsza je wysłała. Pytania dotyczyły różnych zagadnień związanych z rozwojem umiejętności na zestawie perkusyjnym ale i na werblu. Pytaliscie ile czasu trzeba poświęcić na ćwiczenia, co ćwiczyć by rozwinąć prędkość czy dynamikę gry. Nie zabrakło pytań o rudymenty werblowe i przełożenie ich na cały zestaw. Wspominamy również o planie pracy za zestawem perkusyjnym. Pomimo tego, że Tomek mówi o wielu aspektach gry, zdecydowaliśmy się nazwać lekcję Perkusja: podstawy, bo najwięcej dowiedzą się z niej początkujący perkusiści. Padło jednak parę pytań od nieco bardziej zaawansowanych bębniarzy. Postanowiliśmy, że wyślemy pytania do Tomka przed nagraniem. Zależało na tym, by Tomek przygotował się, by udzielił maksymalnie wyczerpujących odpowiedzi na zadane zagadnienia. Tak też się stało. Lekcja ta jest bardzo ważnym kompendium wiedzy na temat perkusji. Kolejny raz jako pierwsi na polskim YouTube zrobiliśmy wideo z uznanym perkusistą, właściwie z udziałem widzów. Dziś ta lekcja mogłaby wyglądać inaczej, to znaczy moglibyśmy zrobić live na YouTube lub Facebooku. Nie wykluczamy tego w przyszłości.
Drum School # 9
To kolejne spotkanie z Tomkiem. Tym razem skupiliśmy się tylko jednym zagadnieniu. Jak ćwiczyć, by maksymalnie wykorzystać czas za bębnami. Jesteśmy pewni, że to pytanie trapi nie tylko perkusistów, zatem tą lekcje kierujemy również do innych instrumentalistów. Jeśli pracujesz i tego czasu nie ma za dużo, warto zapoznać się ze sprawdzonymi przez Tomka sposobami na skuteczne wykorzystanie czasu. Ćwiczenia znajdziesz na innych lekcjach, ale tutaj dowiesz się jak je rozkładać w czasie, który jest ograniczony.
Drum School # 10
To lekcja która ma celu odpowiedzieć na pytanie: jak złożyć zestaw perkusyjny. Jak wiadomo, perkusja to zestaw różnych instrumentów, na których gra perkusista. Okazuje się jednak, że zastosowane przez producentów bębnów mechanizmy, mogą przyprawić o ból głowy początkujących perkusistów. Kupując nowy zestaw, dostajemy nasz wymarzony instrument w zaledwie trzech kartonach i rodzi się pytanie, jak to złożyć, aby można było grać. Z pomocą przychodzi Marcin Lewicki, który krok po kroku prezentuje jak ustawić bębny. Co ciekawe, zaczynamy naszą lekcję od momentu wyjęcia perkusji z kartonu. Lekcja jest długa, ale możesz składać swój zestaw, tak jak ćwiczysz z Ewą Chodakowską 😉 Gwarantujemy że po lekcji z nami i złożeniu perkusji, nie będziesz mieć zakwasów. Może się zdarzyć, że masz problem tylko z jednym elementem zestawu. W opisie filmu są odnośniki do konkretnych instrumentów. Na koniec lekcji prezentujemy, w jaki sposób ustawić ze sobą poszczególne instrumenty. To że lekcja jest bardzo przydatna, świadczy o tym to, że przesyłacie do nas zdjęcia samodzielnie ustawionych zestawów. Brawo! Być może zajmie to więcej niż godzinę, za pierwszym razem, ale jaka jest satysfakcja ze skręcenia i rozstawienia własnego instrumentu. Do tego, co bardzo ważne, skręcając samodzielnie, zapoznajesz się z budową perkusji. Dokładnie wiesz co gdzie się mieści, co w przyszłości zaprocentuje. W przypadku jakichkolwiek zmian, będziesz w stanie samodzielnie wszystko zrobić i zmienić. Zestaw który został użyty przy składaniu to Tama Rhytm, czyli perkusja dla osób początkujących. Świetny stosunek jakości do ceny!
Drum School # 11
Kolejna lekcja to ukłon w stronę osób, które marzą by grać, ale nie mają swojego instrumentu. Paradoksalnie perkusja jest instrumentem, gdzie jej nie potrzebujesz by ćwiczyć. Z naszej lekcji dowiesz się co musisz mieć by zacząć ćwiczyć w domu i nie narażać się sąsiadom. Pad, pałki, metronom oraz książka Stick Control to niezbędnik każdego perkusisty, nie tylko początkującego. Nagrania dokonaliśmy w jednej z naszych sal, która przeszła remont na potrzeby nagrań wideo. Znów na wysokości zadania stanęła Apama, dostarczając rewelacyjne panele akustyczne.
Drum School # 12
Dwunasta lekcja gry na perkusji, to jeden z rozdziałów Stick Control G.L. Stone: Triplets czyli Triola. Zagadnienie które szczególnie początkującym muzykom może sprawić kłopot. Aby zagrać triolę, trzeba podzielić ćwierćnutę na trzy równe ósemki. Co ciekawe jest to ostatni film na naszym kanale, przed niespodzianką jaka was czeka, być może jeszcze w roku 2021.
Wciąż rozwijamy nasz kanał, nie zapominając o innych SM takich jak Facebook czy Instagram. Tam na bieżąco możecie śledzić co się u nas dzieje. Wrzucamy też tam krótkie nuty i porady, jednak głównym kanałem dotarcia z lekcjami pozostaje YouTube.
Życzymy powodzenia w realizowaniu swojej pasji jaką jest perkusja!
Subskrybuj nasz kanał!
Drum School Team